آموزش عروسك سازي به صورت كامل

ساخت عروسك, آموزش ساخت عروسك , دانلود رايگان آموزش عروسك سازي , عروسك سازي , آموزش عروسك سازي , سايت عروسك

سه شنبه ۰۸ اسفند ۰۲

آموزش عروسك سازي به صورت كامل

آموزش عروسك سازي به صورت كامل

راهنماي دوخت:

انداختن الگو روي پارچه

الگوهاي موجود در كتاب را ابتدا روي يك كاغذ معمولي كشيده، پس آن روي مقوا بچسبانيد و الگوهاي را از روي مقوا ببريد.

پيش از كشيدن الگو، بايد به پشت پارچه پوليش كشيده شود. براي كشيدن الگو بر روي پارچه هاي مشكي يا تيره، مي توان از صابون يا مداد شمعي استفاده كرد. براي كشيدن الگو بر روي پارچه هاي با رنگ ديگر، از خودكار استفاده كنيد.

توجه داشته باشيد كه براي كشيدن الگو بر روي پارچه هاي پرز بلند، مي بايستي خطها را به طرف خواب پارچه بكشيد. فلشهاي روي الگو، جهت برش الگو را بر روي پارچه (هم جهت يا خواب پارچه) نشان مي دهند.

عروسكهاي پوليش را مي توان با دست يا چرخ دوخت. اگر عروسك را دست مي دوزيد نيازي به فاصله زياد براي دوخت نيست و مي توان از روي خط، الگوها را برش زد اما اگر با چرخ مي دوزيد بايد حدود ½ الي 1 سانتي متر جاي دوخت بگذاريد، آنگاه الگو را برش بزنيد.

حتما توجه كنيد كه پارچه هاي پوليش داراي پرز بلند را بايد با احتياط برش زد. ابتدا نوك قيچي را از زير پرزها رد كنيد، به صورتي كه قيچي از زير كشباف پشت پوليش ديده شود آنگاه با احتياط برش بزنيد. درهنگام برش پرزها نبايد كوتاه و يا بريده شوند.

به ادامه مطالب برويد

 

 

 

نوع پارچه

تمامي الگوهاي موجود در اين كتاب (حتي كوله پشتي ها) را مي توان با انواع پارچه هاي موجود، بدوزيد. مانند: كتان، چرم، پارچه هاي ابري و پارچه هاي پوليش كه جلوه ي بيشتري دارد، بدوزيد. نوع پارچه بستگي به سليقه شما دارد، اما اگر پارچه پوليش باشد عروسك شما از كيفيت متفاوتي برخوردار خواهد شد.

 

تشخيص مرغوبيت پارچه پوليش:

براي تشخيص مرغوبيت پارچه، بايد به كشباف پشت پارچه دقت كرد. هر چه كشباف پارچه پوليش محكمتر باشد، پارچه با دوام تر است.

دوخت عروسك

براي دوخت عروسك با دست يا چرخ، ابتدا بايد تكه ها را به هم كوك زده و يا با سنجاق ته گرد به هم وصل كنيد. آنگاه از پشت پارچه شروع به دوختن كنيد.

نكته مهم در خصوص ظرافت و تميزي عروسك اين است كه پرزهاي پارچه را بايد قبل از دوختن، با دست و يا قيچي به طرف روي پارچه فشار داد.

اگر مي خواهيد با دست پارچه را بدوزيد بهتر است دوخت «دندان موشي» بزنيد. دوخت زيگزاك درشت، براي دوختن عروسك با چرخ مناسب است. نخ مورد نياز نيز بهتر است ضخيم و همرنگ پارچه باشد. نبايد تمامي قسمتهاي پارچه را از پشت دوخت. همواره بايد يك تكه كوچك ندوخته باقي بگذاريد تا پارچه را از آن طرف روي  پارچه برگردانيد. اين قسمت را پس از پر كردن عروسك، بايد از روي كار بدوزيد.

دوخت با پارچه ابري و پارچه هاي ديگر، تفاوتي با دوخت پارچه پوليش ندارد، ولي به ظرافت و تميزي بيشتري نياز دارد، چون داراي پرز نيست تا معايب را بپوشاند.

پر كردن عروسك

براي پر كردن عروسك از مواد مختلفي مي توان استفاده كرد، ولي بهترين مواد عبارتند از: كرك قالي، تكه هاي پشم شيشه و ابر. در غير اين صورت، مي توان از پنبه يا تكه هاي پارچه استفاده كرد. ولي عروسك سنگين مي شود.

صورت عروسك

براي تزئين صورت عروسك، انواع چشم و دهان پلاستيكي ثابت و متحرك در بازار قابل دسترس است. در صورت عدم دسترسي به آنها مي توان با پارچه، دكمه يا كاموا نيز چشم و دهان درست كرد. براي ساخت پوزه و چشم مي توان از جير مشكي و براي دهان از آستر، پارچه و يا جير قرمز استفاده كرد. اين تكه ها را مي توان و بعد از برش بر روي صورت عروسك چسباند.

در صورت وجود پيچ در زير چشم، بايد آن را در صورت عروسك فرو كرد.

لباس عروسك

شما به سليقه خود مي توانيد هر نوع لباسي براي عروسكهايتان بدوزيد، فرقي نمي كند با تور يا پارچه يا هر ماده ي ديگر. براي داشتن عروسكهاي بزرگتر، الگوهاي كتاب را در مقياس مورد نظر با دستگاه زيراكس بزرگ كرده و از آنها به عنوان الگو استفاده كنيد.

براي تهيه كوله پشتي مي توان از پارچه هاي گوناگون استفاده كرد. اگر مي خواهيد شكلهاي ديگر داشته باشند، طرح مورد نظر را انتخاب كرده، آن را بزرگ كنيد و مانند كوله پشتي هاي موجود در كتاب بدوزيد. اگر ميل داريد كوله پشتي شما دست و پا نيز داشته باشد، 3 مي توانيد الگوي صورت، دست و پا بگذاريد(مثل الگوي كوله پشتي ميمون).

فرم دادن به قسمتهاي مختلف بدن عروسك

براي صاف ايستادن گوش عروسك، مي توانيد از روي الگو گوش، تكه مقوا و يا طلق راديولوژي را برش داده و داخل گوش عروسك بگذاريد. حتي براي حالت دادن گوش، دست، پا يا دم عروسك مي توانيد از سيم استفاده كنيد.

گوشها را پر نكنيد، اما دم را در صورت تمايل مي توان تا حدودي پر كرد.

براي تهيه بند كوله پشتي، مي توانيد از بند پارچه اي ، چرم و يا پوليش استفاده كنيد. براي محكم كردن كف كوله پشتي از مقواي كلفت يا چرم مصنوعي استفاده كنيد. داخل كوله پشتي نيازي به آستري ندارد، اما در صورت تمايل مي توانيد براي همه آنها نيز آستري بدوزيد.

نحوه استفاده از الگوي عروسك:

با توجه به شماره تكه هاي الگو كه در روي آنها نوشته شده است، جدولي در انتهاي توضيحات دوخت هر عروسك تنظيم شده است كه راهنماي استفاده از الگوي عروسك مي باشد.

هر جدول بيانگر نام، تعداد، رنگ و نحوه ي برش تكه هاي الگو با توجه به شماره روي آن مي باشد.

 

جلسه اول

آموزش خرگوش تپل

مواد لازم عروسك سازي

20 سانتي متر پوليش پرز كوتاه سفيد

10 سانتي متر پوليش پرز كوتاه گلبهي

2 عدد چشم كشيده

1 عدد پوزه

دوخت صورت

تكه پشت سر را از محل مشخص شده به دو طرف سر بدوزيد.

گوشهاي خرگوش را به هم بدوزيد و بر گردانيد.

تكه صاف جلوي دو طرف سر را به هم بدوزيد ( از C تا D ) و بعد پيشاني را زير قسمت وسط سر و به دو طرف صورت بدوزيد.

گوشها را بين پيشاني و سر قرار دهيد.

 

بيني را بدوزيد و در قسمت زير پيشاني قرار دهيد.

هر دو لپ را دوخته و كمي جمع  كنيد تا برجسته شود.عروسك سازي، بعد آنها را در دو طرف بيني بدوزيد.

تذكر: براي صاف ايستادن گوشها مي توان داخل آنها ورقه ي راديولوژي قرار داد.عروسك سازي در غير اين صورت، براي حالت گرفتن مناسب آن مي توان از سيم استفاده كرد. مقدار از قسمت پايين گوش را روي هم تا بزنيد و در بين درز بدوزيد.

دوخت بدن

قسمت جلوي بدن را از (N تا M) به هم بدوزيد.

قسمت پشت بدن را از نيز از (N تا M) به هم بدوزيد.

 

 

قسمت جلوي بدن را روي پشت بدن قرار دهيد و قسمتهاي معين شده را بدوزيد.

وصل جلوي بدن به پشت

 كف دست و جلوي پاي خرگوش را در محل هاي معين شده بدوزيد.

كف پاي خرگوش را به صورتي كه نوك تيز كف پا به سمت پايين باشد بدوزيد. سپس، دم را دوخته و كمي پر كنيد. بعد، آن را بين دو درز پشت خرگوش قرار دهيد. آنگاه سر را بعد از پر كردن به تنه وصل كنيد. چشمها را روي پيشاني و پوزه را روي بيني بچسبانيد.

1.پشت

2عدد

سفيد

2.جلوي بدن

2 عدد

سفيد

3.جلوي پا

2عدد

صورتي

4.كف دست

2عدد

 

5.لپ و دم

3عدد

 

6.پوزه خرگوش

1عدد

سفيد

7.پيشاني

1عدد

صورتي

8.گوش

4عدد

2 تا سفيد، 2 تا صورتي

9.پشت سر

1عدد

 

10.سر خرگوش

2عدد

 

11. كف پا

2عدد

 

 در آخر داخل عروسك را با پوليش پر مي كنيم تا جايي كه جا دارد تا عروسك شل نباشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.